PRAKTIJK VOOR PODOLOGIE MARGRIET RAAIJEN





     home
     podoloog
     podoposturaal therapeut
     doelgroep
     klachten
     onderzoek
     behandeling
     tarieven
     adviezen
     oefeningen
     sandalinos
     FDM
     links
     team
     routebeschrijving
     contact




ADVIEZEN


Voetproblemen kunnen vaak ook door doelgerichte adviezen worden opgelost. Door deze adviezen serieus op te volgen voorkomt u dat er opnieuw klachten ontstaan of dat ze verergeren.

Geschikte schoenen

  • Draag schoenen die qua lengte, breedte en hoogte goed bij uw voeten passen. Laat dus bij voorkeur uw voeten voor het passen opmeten.
  • Let erop dat de schoen de wreef goed omsluit; hij mag niet knellen maar ook niet te los zitten.
  • Neem uw correctiezolen altijd mee bij het kopen van nieuwe schoenen.
  • Draag schoenen met een vlakke ondergrond, dus geen ingebouwde steun of voetbed.
  • Let erop dat er geen stiksels of naden over pijnlijke plekken van uw voet lopen.
  • Kies een schoen met een contrefort (goede hielomsluiting) en cambreur (versteviging van het zwevende gedeelte tussen hak en zool). Het contrefort moet niet makkelijk in te duwen zijn.
  • De zool van de schoen moet soepel genoeg zijn om een goede afwikkeling van de voet mogelijk te maken. De zool moet dus niet te slap en niet te stug zijn. Een rubber zool geeft meer schokdemping en grip dan een leren zool.
  • Koop schoenen met veter- of klittenbandsluiting. Deze omsluiten uw voet beter en voorkomen zo dat u gaat glijden in de schoen.
  • Draag een brede, lage hak (maximaal 4 cm hakhoogte). Dit geeft een groot draagvlak en minder druk op de voorvoet.
  • Koop bij voorkeur leren schoenen. Ze ventileren beter en zijn duurzaam.
  • Koop nieuwe schoenen het liefst in de namiddag; uw voeten kunnen in de loop van de dag wat dikker worden. Pas altijd een compleet paar (een linker- en rechterschoen), en koop nooit schoenen die oncomfortabel zitten, al zijn ze ng zo mooi. Neem vooral de tijd om een paar schoenen te kopen.

Voetverzorging

  • Was uw voeten dagelijks met lauw water en het liefst niet met zeep.
  • Droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen.
  • Trek iedere dag schone sokken aan.
  • Knip uw nagels recht af en niet te kort.
  • Vijl de nagels na het knippen om scherpe randjes te verwijderen.

Adviezen voor zwemmerseczeem
Roodheid, schilfertjes en jeuk tussen de tenen duiden op zwemmerseczeem. Deze aandoening is besmettelijk. Zwemmerseczeem is geen eczeem, maar een infectie met een schimmel. Adviezen:

  • Draag in zwembaden en sportzalen altijd slippers.
  • Was uw voeten regelmatig met water. Gebruik geen zeep want dit kan de natuurlijke zuurgraad van de huid aantasten.
  • Droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen.
  • Gebruik aparte schone handdoeken voor de voeten.
  • Was handdoeken bij tenminste 60 graden Celsius.
  • Gebruik iedere dag schone sokken, liefst van katoen of wol.
  • Bij zweetvoeten: trek twee keer per dag schone sokken aan.
  • Gebruik goed ventilerende schoenen, bij voorkeur van plantaardig gelooid leer.
  • Raadpleeg een arts; zwemmerseczeem gaat niet snel weg.

Adviezen over zolen

  • Draag de therapeutische aanpassingen altijd, ook tijdens het sporten.
  • Laat uw zolen nooit bij een verwarming of kachel drogen.
  • Verwijder zand en vuil met een vochtige doek.
  • Zolen mag u gelijk de hele dag dragen. U kunt in het begin wat spierpijn verwachten. Na twee weken mogen er geen nieuwe klachten meer zijn.
  • Het is raadzaam n maal per jaar op controle te komen. Bij klachten kunt u eerder een afspraak maken.
  • Bij slijtage kan het bovendek van de zolen worden vernieuwd.

Adviezen over ortheses

  • Breng de orthese aan en uit met twee handen, zonder daarbij aan de orthese te trekken.
  • De werking is het beste in combinatie met een dichte schoen als daar voldoende ruimte in is. In open schoenen kan de orthese minder goed functioneren en is de kans op verliezen groter.
  • De orthese mag geen pijn doen of irriteren. Neem anders contact op met de podoloog.
  • Spoel de orthese dagelijks af en droog deze goed af. Wrijf deze daarna met talkpoeder in.
  • Neem bij een gescheurde orthese contact op met de podoloog.

Sportersvoeten

  • Draag geschikte sportschoenen die passen bij uw voettype en tak van sport. Laat u hierover goed adviseren.
  • Voorkom blaren door in het begin van het seizoen door gevoelige huidgebieden tijdens training en wedstrijden af te plakken. Dit kan bijvoorbeeld met Leukoplast (zonder verbandgaas). Zorg dat uw sportschoenen goed aansluiten.
  • Voer voor elke training en wedstrijd een goede warming-up uit en na afloop een cooling-down.

Kinderschoenen
Als kinderen echt gaan lopen, moeten hun schoenen aan de volgende eisen voldoen:

  • Juiste maat: de schoen moet 1 tot 1,5 cm groei- en ontwikkelruimte hebben.
  • Juiste breedte.
  • De schoen moet niet te stevig zijn omdat dat de natuurlijke ontwikkeling van de voet belemmert. Alleen bij klachten, extreem doorzakken van de voeten of aangeboren afwijkingen is een stevige schoen zinvol.
  • Goede hielomsluiting en een goede sluiting om de wreef met veters of klittenband.
  • Buigpunt van de schoen onder de bal van de voet.
  • Geen hak.